Czy można założyć spółkę przez internet?

Od 2012 r. możliwe jest zakładanie spółek także przez internet. Aktualnie przez internet można założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę jawną oraz spółkę komandytową. Tryb ten nie jest dostępny dla spółki akcyjnej, spółki partnerskiej oraz spółki komandytowo-akcyjnej. Przez internet założyć można tylko taką spółkę, w której wkładami wspólników będą wyłącznie pieniądze.

Założenie spółki przez internet jest możliwe za pośrednictwem portalu S24 prowadzonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Aby korzystać z portalu S24 konieczna jest rejestracja konta użytkownika, podczas której należy wprowadzić dane identyfikujące użytkownika oraz ustalające jego profil. Konto użytkownika musi zostać dodatkowo autoryzowane podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. O tym co to jest profil zaufany ePUAP można przeczytać tutaj.

Zawarcie umowy spółki przez internet krok po kroku

Po rejestracji konta na portalu S24, użytkownik w pierwszej kolejności musi dodać nowe „przedsiębiorstwo”, tzn. podać nazwę nowej spółki, wybrać jej formę prawną (spółka z o.o., spółka jawna lub spółka komandytowa) oraz wskazać siedzibę spółki. Po założeniu „przedsiębiorstwa” użytkownik w oparciu o dostępny na portalu S24 wzorzec umowy spółki tworzy treść umowy. Wzorce umów zawierają standardowe postanowienia opierające się na przepisach kodeksu spółek handlowych. Wspólnicy nie mają niestety możliwości tworzenia własnych regulacji umownych i muszą opierać się na wariantach dostępnych we wzorcu.

Gdy już umowa spółki jest gotowa do podpisu każdy ze wspólników musi złożyć pod nią swój podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP. Każdy ze wspólników musi zatem posiadać własny profil zaufany ePUAP. Umowa, która nie zostanie podpisana przez wszystkich wspólników nie będzie mogła zostać dołączona do wniosku o rejestrację spółki.

Wniosek o rejestrację spółki krok po kroku

Po podpisaniu umowy przez wszystkich wspólników konieczne jest:

  • utworzenie i podpisanie pozostałych dokumentów, które zostaną załączone do wniosku o rejestrację spółki (np. lista wspólników),
  • utworzenie i podpisanie samego wniosku,
  • opłacenie i wysłanie wniosku.

Dokumenty załączane do wniosku oraz sam wniosek o rejestrację spółki powinny zostać podpisane przez wszystkich członków zarządu (w przypadku spółki z o.o.) lub przez wspólnika spółki (w przypadku spółki komandytowej lub spółki jawnej).

Podpisany wniosek powinien zostać opłacony i wysłany poprzez portal S24. W przypadku spółki z o.o. wniosek o rejestrację spółki powinien zostać wysłany w ciągu 7 dni od złożenia ostatniego podpisu pod umową spółki. Wysłanie wniosku po tym terminie skutkować będzie odmową wpisu spółki z o.o. do rejestru przedsiębiorców.

Wpis do KRS przez internet

Sąd rejestrowy ma 3 dni robocze na rozpoznanie opłaconego i wysłanego wniosku o rejestrację spółki. Jeżeli dołączone do wniosku dokumenty są prawidłowe, sąd wpisuje spółkę do rejestru przedsiębiorców. Jeżeli wniosek lub załączone do niego dokumenty obarczone są brakami, sąd wzywa do ich uzupełnienia. Korespondencja z sądu przesyłana jest w ramach portalu S24 na konto użytkownika, z którego wysłany został wniosek o rejestrację spółki. Termin do uzupełnienia braków wniosku wynosi 7 dni. Dlatego bardzo ważne jest, aby na bieżąco monitorować korespondencję przychodzącą w ramach portalu S24. O każdej nowej korespondencji użytkownik informowany jest dodatkowo mailem na adres poczty elektronicznej podany przy rejestracji konta użytkownika.

Jakie są koszty rejestracji spółki przez internet piszemy w tym miejscu, zaś o dokumentach, które należy złożyć w odpowiednich urzędach po rejestracji spółki piszemy tutaj.